Conducció sota la influència de l’alcohol : Una aplicació del model de la Teoria de la Conducta Planificada (TPB)
Tipus de document
Document de treball
Resum
La reforma del Codi Penal en matèria de trànsit del 2007 va suposar un increment dels penats per conducció temerària. La conducció sota la influència de begudes alcohòliques representa aproximadament el 50% de les condemnes, i és causant del voltant del 30% dels accidents anuals. L'objectiu d'aquesta recerca és identificar els factors de risc de la conducció sota la influència de l'alcohol, i conèixer quines són les creences associades a aquesta conducta en penats per aquest delicte.
Aquest estudi s'ha basat en la Teoria de la Conducta Planificada (TPB), que és un model àmpliament utilitzat a nivell internacional en la recerca de la conducció de risc. S'ha dissenyat un protocol que inclou actituds, normes subjectives, control percebut, personalitat (Model dels Cinc Factors, percaça de sensacions i impulsivitat) i desajust social, a més de variables sociodemogràfiques i hàbits de conducció.
Hem avaluat un grup de penats per conducció sota la influència de l'alcohol complint una mesura penal alternativa, entre l'1 de novembre del 2013 i el 31 d'octubre del 2014, i un grup de conductors generals sense condemnes prèvies per conducció temerària.
Els resultats validen la utilitat de la TPB en penats per conducció sota la influència de l'alcohol, i permeten identificar els factors associats a aquesta conducta. La personalitat permet diferenciar els penats dels conductors generals, però no explica la intenció de conduir sota la influència de l'alcohol.
Aquests resultats representen un primer pas per al disseny de noves intervencions adaptades als factors de risc específics de cada grup.
The reform of the Penal Code regarding to traffic in 2007 in Spain led to an increase in the number of people sentenced for reckless driving. Driving under the influence of alcohol represents approximately half of the sentences, and is causing around a third of the accidents every year. The aim of this research is to identify the risk factors for driving under the influence of alcohol, and to know what are the beliefs associated to this behaviour among people sentenced for this offence.
This study is based on the Theory of Planned Behaviour (TPB), a widely internationally used model in reckless driving research. We designed a questionnaire that includes attitudes, subjective norms perceived behavioural control, personality (Five Factor Model, sensation seeking and impulsivity) and social maladjustment, and also demographic variables and driving habits.
A group of offenders for driving under the influence of alcohol, sentenced to a community sanction, was assessed between November 2013 and 3 October 2014, and was compared with a group of drivers without criminal records.
The results validate the utility of the TPB in drunken driving offenders and allow the identification of factors associated with this behaviour. Personality differentiates between offenders for driving under the influence of alcohol and general drivers, but does not explain the intention to drink and drive.
These results represent a first step towards the design of new interventions tailored according to specific risk factors for each group.
La reforma del Código Penal en materia de tráfico del 2007 ha supuesto un aumento de los penados por conducción temeraria. La conducción bajo la influencia de bebidas alcohólicas representa aproximadamente la mitad de las condenas, y es causante de alrededor del 30% de los accidentes anuales. El objetivo de esta investigación es identificar los factores de riesgo de la conducción bajo la influencia del alcohol, y conocer cuáles son las creencias asociadas a esta conducta en penados por este delito.
Este estudio está basado en la Teoría de la Conducta Planificada (TPB), que es un modelo ampliamente utilizado a nivel internacional en la investigación en conducción de riesgo. Se ha diseñado un protocolo que incluye actitudes, normas subjetivas, control percibido, personalidad (Modelo de los Cinco Factores, búsqueda de sensaciones e impulsividad) y desajuste social, además de variables socio demográficas y hábitos de conducción.
Hemos evaluado un grupo de penados por conducción bajo la influencia del alcohol cumpliendo una medida penal alternativa, entre el 1 de noviembre de 2013 y el 31 de octubre de 2014, y un grupo de conductores generales sin condenas previas por conducción temeraria.
Los resultados validan la utilidad de la TPB en penados por conducción bajo la influencia del alcohol, y permiten identificar los factores asociados a dicha conducta. La personalidad permite diferenciar los penados de los conductores generales, pero no explica la intención de conducir bajo la influencia del alcohol. Estos resultados representan un primer paso para el diseño de nuevas intervenciones adaptadas a los factores de riesgo específicos de cada grupo.
Col·laboradors/ores
Llengua
Català
Publicat per
Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (Catalunya)
Data de publicació
2015Publicat a
Repositori del Departament de Justícia
Matèries i paraules clau
Seguretat viària
Automòbils--Conducció en estat d'embriaguesa
Consum d'alcohol i accidents de circulació
Conducta (Psicologia)
Predicció de la conducta criminal
159.9 - Psicologia
311 - Estadística
343 - Dret penal. Delictes
349 - Branques especialitzades del dret. Matèries legals vàries
Extensió
60 p.
Documents per descarregar
Aquest element apareix en la col·lecció o col·leccions següent(s)
- Investigacions [318]
Drets
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Ítems relacionats
Mostrant ítems relacionats per Títol i Matèria.
-
Estudio de las variables presentes en los penados por delitos de conducción bajo los efectos del alcohol (contra la seguridad vial)
Monras Arnau, Miquel; Aparicio Aparicio, Angela; Lopez Ortiz, Jose Antonio; Pons Ezquerra, Irene (Repositori del Departament de Justícia, 2010)El estudio se ha centrado en conocer las diferencias en los perfiles de los penados en prisión por delitos de conducción y sus diferencias respecto con la población penitenciaria ordinaria. Se ha querido ...The study has focused on discovering the differences in the profiles of convicts in prison for driving offences and their differences from the ordinary prison population. The aim was to find out the ... -
Estudi de les variables presents en els penats per delictes de conducció sota els efectes de l’alcohol (contra la seguretat viària)
Monras Arnau, Miquel; Aparicio Aparicio, Angela; Lopez Ortiz, Jose Antonio; Pons Ezquerra, Irene (Repositori del Departament de Justícia, 2010)S’han estudiat els interns per delictes contra la seguretat viària de dos centres penitenciaris per esbrinar quin percentatge representen del total i les seves possibles característiques diferencials ...The study has focused on discovering the differences in the profiles of convicts in prison for driving offences and their differences from the ordinary prison population. The aim was to find out the ...El estudio se ha centrado en conocer las diferencias en los perfiles de los penados en prisión por delitos de conducción y sus diferencias respecto con la población penitenciaria ordinaria. Se ha querido ... -
Descripció del perfil psicològic dels interns empresonats per delictes contra la seguretat del trànsit
Herraiz Gonzalo, Félix (Repositori del Departament de Justícia, 2010)Com a conseqüència dels canvis legislatius introduïts en el Codi penal i l’augment de la població penitenciària per delictes contra la seguretat del trànsit, es va elaborar i implementar el programa ...The latest legislative changes introduced into the Penal Code have increased the number of people who are serving sentences for traffic offences. The aim of this study is to recognise the psychological ...Los últimos cambios legislativos introducidos en el Código penal han hecho aumentar las personas que cumplen condena por delitos del tráfico. Este estudio pretende reconocer el perfil psicológico de las ...