Programa de mobilitat segura als centres penitenciaris
Tipo de documento
Documento de trabajo
Resumen
Arran de les jornades d’educadors del febrer de 2007 es va constituir un grup de treball d’educadors per crear un programa per a la mobilitat segura. Aquesta proposta va sorgir de la necessitat detectada per la Secretaria de Serveis Penitenciaris, Rehabilitació i Justícia Juvenil (SSPRJJ), com a conseqüència de la reforma del Codi penal. Arran d’aquesta nova legislació s’ha incrementat el nombre d’usuaris que ingressen als serveis penitenciaris per aquests tipus de delictes.
El grup d’educadors per a la mobilitat segura crea aquest Programa per donar eines als educadors de presons i als usuaris des de la vessant socioeducativa. En la creació d’aquest programa hem tingut el suport del Servei Català de Trànsit, d’experts de l’equip de Formacció en la matèria de formació de formadors i la Secció d’Educació, Cultura i Esports del Departament de Justícia. Aquest suport s’ha objectivat amb l’aportació de material, llibres, revistes..., així com la supervisió i validació del que tot seguit exposarem.
L’estructuració del programa es compon de dos blocs. En una primera part trobem el que són els continguts, és a dir, tot el referent al marc teòric del programa. En aquesta part s’expliquen tots els conceptes bàsics relacionats amb la mobilitat segura. La seva finalitat és donar suport a les sessions del programa. Aquesta part teòrica es divideix en tres apartats: factor humà, via i entorn i vehicle. El factor humà és comú a tots tres, per la qual cosa aquesta divisió és purament analítica i ens serveix per poder esbrinar els factors que influeixen en la mobilitat.
En un segon lloc hi trobem totes les dinàmiques i unitats didàctiques per dur a terme la part pràctica del Programa. La metodologia emprada en les pràctiques és la del R-O-A-C que consisteix en: primer, fase de reflexió (R) en què es tracta d’extreure les idees prèvies dels usuaris, el que pensen, saben i creuen al voltant del punt tractat; segon, oferir (O) als usuaris noves experiències perquè incrementin coneixements, millorin habilitats o es replantegin actituds; tercer, aplicar (A) els continguts socioeducatius; quart, conclusió (C) per donar sentit a tots els continguts. Cal destacar la presentació de les dinàmiques en fitxes individuals que faciliten que els professionals puguin treballar i avaluar les sessions individualment segons el seu criteri.
Nota
Productes de coneixement
Lengua
Català
Publicado por
Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (Catalunya)
Fecha de publicación
2009-07Colección
Programa Compartim
Publicado en
Repositori del Departament de Justícia
Materias y palabras clave
Educació viària
Presos -- Educació
374 - Ensenyament extraescolar. Educació d'adults
Extensión
126 p.
Documentos para descargar
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
- Publicacions [94]
Derechos
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título y Materia.
-
Programa d’educació intercultural als centres penitenciaris
Comunitat d'Educadors socials de centres penitenciaris (Catalunya) (Repositori del Departament de Justícia, 2009-02)Després de la Jornada de Bones Pràctiques dels educadors socials de l'àmbit penitenciari català (febrer de 2008) es va veure la necessitat de revisar el Programa marc d'educació per a la convivència en ... -
Programa d’educació emocional en l’àmbit penitenciari: les competències personals
Comunitat d'Educadors socials de centres penitenciaris (Catalunya) (Repositori del Departament de Justícia, 2010-02)Al llarg de la història educativa i tractamental, s'ha donat molta importància als desenvolupaments cognitius sense tenir en compte el desenvolupament emocional. Autors com Gardner o Goleman van donar ... -
Programa d’educació emocional en l’àmbit penitenciari: les competències socials
Comunitat d'Educadors socials de centres penitenciaris (Catalunya) (Repositori del Departament de Justícia, 2011-03)Al llarg de la història educativa i tractamental, s'ha donat molta importància als desenvolupaments cognitius sense tenir en compte el desenvolupament emocional. Autors com Gardner o Goleman van donar ...