Gestors culturals en l’àmbit penitenciari
Tipo de documento
Documento de trabajo
Resumen
Programa que pretén canviar l’estereotip de l’educador com a simple animador i oferir una altra visió sobre la manera de treballar i entendre el lleure en l’àmbit penitenciari, molt més en consonància amb la pràctica educativa.
Es basa en les experiències que des de fa tres anys duen a terme als centres Brians 1, Brians 2 i Figueres els educadors de cap de setmana i que ens parlen de cogestió del temps de lleure. A aquests centres, cal afegir-hi Quatre Camins, que també ha iniciat un projected’aquestes característiques.
Els professionals i els interns que hi han participat han demostrat que treballar en el lleure va molt més enllà d’entretenir. Els resultats de la seva experiència ens mostren el lleure com una eina educativa que els educadors hem d’aprofitar i que permet dur a terme amb èxit programacions culturals i dinamitzar projectes col·lectius des del diàleg, la qual cosa és imprescindible per arribar a l’entesa, i afavoreix la participació, l’assumpció de responsabilitat i el compromís personal.
Aquest grup d´interns que formarem com a gestors culturals seran els que gestionin, conjuntament amb els educadors i els altres professionals del centre, les activitats socioculturals que han d’arribar a la població interna. L’educador haurà de formar grups d’interns que, treballant en equip, siguin capaços de dinamitzar la vida social i cultural dels centres. Amb aquest projecte es pretén que el grup de gestors culturals participi en la decisió de com gestionar i organitzar el seu temps de lleure i a què volen dedicar-lo. Entès així, el lleure ofereix un marc d’aprenentatge important ja que aporta espais de
relació amb els altres i amb l’entorn. Un entorn que per als participants és la presó, però que més endavant serà el barri, el poble o la ciutat. Després de tot, els gestors culturals estan posant en pràctica competències tan bàsiques com analitzar, detectar, planificar, organitzar... amb tot el que això comporta de negociació, d’acceptació, de renúncia, de respecte, de saber argumentar, de comunicació i de treball en equip. Té també una important dimensió de reflexió i de formació crítica. Entenem el lleure com un espai inclusiu perquè és el millor lloc per trencar tòpics, prejudicis i estereotips.
Nota
Productes de coneixement
Lengua
Català
Publicado por
Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (Catalunya)
Fecha de publicación
2013-07-02Colección
Programa Compartim
Publicado en
Repositori del Departament de Justícia
Materias y palabras clave
Gestió cultural
Animació sociocultural
Presons
Extensión
70 p.
Documentos para descargar
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
- Publicacions [94]
Derechos
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título y Materia.
-
Gestió de casos en l’àmbit penitenciari (Sessió d'investigació, 30 de setembre de 2014)
Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (Catalunya) (Repositori del Departament de Justícia, 2014-10-03)En aquesta Sessió d’investigació presentem dues recerques: La primera, Factors de risc de conducta violenta intrainstitucional en interns penitenciaris, té com a objectiu conèixer quins factors ...Programa: 17.00 h: Inauguració a càrrec de Pere Soler Campins, director general de Serveis Penitenciaris i de Josep Xavier Hernández Moreno, director del CEJFE. 17.15 h: Presentació de la recerca ... -
La gestió de casos en l'àmbit penitenciari (Invesbreu núm. 64)
Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (Catalunya) (Repositori de justícia de la Generalitat de Catalunya, 2014-09)Aquesta recerca estudia la pràctica de la regressió a segon grau des d’una classificació en tercer grau als establiments penitenciaris de Catalunya. Té com a objectiu general descriure i valorar la ...Esta investigación estudia la práctica de la regresión a segundo grado desde una clasificación en tercer grado en los establecimientos penitenciarios de Cataluña. La clasificación en tercer grado es ...This research examines the practice of regression from 3rd degree to 2nd degree in Catalan prisons. 3rd degree classification is a necessary precondition to complete a sentence via one of the two ... -
XIV Jornada de Treball Social Penitenciari en l’Àmbit Penal. Treball social penitenciari: som un col·lectiu en marxa! (27 de febrer de 2024)
Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (Catalunya) (Repositori del Departament de Justícia, 2024-02)Arriba el 2024 després d’uns anys marcats per l’impacte de la pandèmia de la COVID-19 i per les conseqüències que el procés d’estabilització de l’ocupació temporal està tenint en el col·lectiu ...