Descripción y análisis de los factores protectores de los adolescentes en la prevención del delito: el perfil del adolescente desistente y las competencias emocionales asociadas
Tipo de documento
Documento de trabajo
Resumen
El objetivo principal de este estudio es profundizar en el concepto de desistimiento y los factores de protección, primero a nivel teórico y después a nivel empírico. El estudio consta de dos partes, una primera descriptiva del perfil del menor desistente, y una segunda hecha con encuestas, donde se evalúan les dimensiones de la competencia emocional en un grupo de adolescentes infractores.
A partir de una muestra de 288 adolescentes infractores, 86 reincidentes y 202 desistentes, de las comarcas del Baix Llobregat, Garraf, Alt Penedès y algunos municipios del Anoia, se analizan las diferencias sociodemográficas, criminológicas y del recorrido educativo hecho en la Dirección General de Justicia Juvenil. A continuación participan en el estudio por encuesta una muestra de 101 adolescentes, 45 reincidentes y 56 desistentes, procedentes de los programas de mediación, medio abierto e internamiento. Los adolescentes desistentes en el delito obtienen puntuaciones superiores a los reincidentes, siendo estas diferencias estadísticamente significativas en la dimensión de competencia social y en la puntuación total de competencia emocional.
En els darrers anys, ha augmentat l’interès per l’estudi de la prevenció i la protecció de la delinqüència juvenil. En aquest context els conceptes vinculats són els de desistiment i resiliència.
L’objectiu principal d’aquest estudi és aprofundir en el concepte de desistiment i els factors de protecció, primer en el pla teòric i després en l’àmbit empíric. L’estudi consta de dues parts: la primera descriptiu el perfil del menor desistent a la Direcció General de Justícia Juvenil, i la segona mostra enquestes en què s’avaluen les dimensions de la competència emocional en un grup d’adolescents infractors.
A partir d’una mostra de 288 adolescents infractors, 86 reincidents i 202 desistents, de les comarques del Baix Llobregat, Garraf, Alt Penedès i d’alguns municipis de l’Anoia, s’analitzen les diferències sociodemogràfiques, criminològiques i de recorregut educatiu fet a la Direcció General de Justícia Juvenil. A continuació, participen de l’estudi per enquesta una mostra accidental de 101 adolescents, 45 reincidents i 56 desistents, procedents dels programes de mediació, medi obert i internament. Els adolescents desistents en el delicte obtenen puntuacions superiors als reincidents, diferències que són estadísticament significatives en la dimensió de competència social i en la puntuació total de competència emocional.
The main objective of this study is to go deeply into the concept of desistance and factors of protection, first on a theoretical level and later on an empiric level. The study comprises two parts, a first part which describes the profile of the desisting minor, and a second made from surveys, in which the dimensions of the emotional competence in a group of offending adolescents are evaluated.
Based on a sample of 288 offending adolescents, 86 persistent offenders and 202 desisting, from the districts of Baix Llobregat, Garraf, Alt Penedès and some towns in Anoia, the socio-demographic and criminological differences and those in the educational paths followed in the Directorate General for Juvenile Justice are analyzed. A sample of 101 adolescents, 45 persistent offenders and 56 desisting, originating from mediation, open environment and internment programmes, then participate in the survey study. Adolescents desisting from offences obtain higher scores than persistent offenders, with these differences being statistically significant in the dimension of social competence and in the overall emotional competence score.
Autor/a
Lengua
Castellano
Publicado por
Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (Catalunya)
Fecha de publicación
2012-07-23Publicado en
Repositori del Departament de Justícia
Materias y palabras clave
Delinqüència--Prevenció
Adolescents --Tests psicològics
Resiliència (Tret de la personalitat)
31 - Demografia. Sociologia. Estadística
Extensión
115 p.
Documentos para descargar
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
- Investigacions [318]
Derechos
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título y Materia.
-
Descripció i anàlisi dels factors protectors d’adolescents en la prevenció del delicte: el perfil de l’adolescent desistent i les competències emocionals associades
Blasco Romera, Cristina (Repositori del Departament de Justícia, 2012-05-10)En els darrers anys, ha augmentat l’interès per l’estudi de la prevenció i la protecció de la delinqüència juvenil. En aquest context els conceptes vinculats són els de desistiment i resiliència. L’objectiu ...El objetivo principal de este estudio es profundizar en el concepto de desistimiento y los factores de protección, primero a nivel teórico y después a nivel empírico. El estudio consta de dos partes, ...The main objective of this study is to go deeply into the concept of desistance and factors of protection, first on a theoretical level and later on an empiric level. The study comprises two parts, a ... -
Descripció i anàlisi dels factors protectors d’adolescents en la prevenció del delicte (presentació de la recerca) (Sessió d'investigació, 23 d'octubre de 2012)
Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (Catalunya) (Repositori del Departament de Justícia, 2012-10-26)La recerca analitza quins factors (sociodemogràfics, criminològics i penals) ajuden als adolescents en risc social a sortir-se’n de situacions difícils. El coneixement d’aquests factors pot ... -
Fills adolescents de famílies amb dinàmiques violentes: Afectació i repercussions. Una perspectiva des del SATAF
Gimeno, Judith; Ballonga, Jordi; Cartié, Mercè (Repositori del Departament de Justícia, 2009-11)S’estableix una comparativa entre adolescents provinents de famílies amb dinàmiques de violència i adolescents immersos en dinàmiques no-violentes, emprant el MACI i una graella construïda segons criteri ...Se establece una comparativa entre adolescentes provinentes de familias con dinámicas de violencia y adolescentes inmersos en dinámicas no violentas, utilizando el MACI i una plantilla construida según ...The work draws a comparison between adolescents from families with violent dynamics and adolescents living in non-violent dynamics, using the MACI Association and a template constructed according to the ...