La intel·ligència artificial en l'àmbit de l'Administració de Justícia: perspectives d'implantació i problemàtiques jurídiques i pràctiques
Tipo de documento
Documento de trabajo
Resumen
L’objectiu de la recerca és l’abordatge, necessàriament hipotètic, de quines són les perspectives d'implantació i les problemàtiques jurídiques i pràctiques que tindria una eventual inserció d’eines d’intel·ligència artificial en l'àmbit de l'Administració de Justícia. Es tracta d’una tecnologia que s’està desenvolupant significativament en molts àmbits (inclosa l’administració pública en general), però no, de moment, en l’Administració de Justícia. Atesa l’evident sensibilitat del camp judicial en termes de drets potencialment afectats, la investigació se centra a identificar quines són les modalitats d’intel·ligència artificial existents, quines podrien ser emprades a l’Administració de Justícia i quines problemàtiques generarien en termes d’independència judicial, de dret defensa o d’eventuals discriminacions. Per abordar aquesta investigació s’han analitzat quines són les concretes aplicacions d’eines d’intel·ligència artificial que ja estan, en altres països, com a mínim projectades. La conclusió principal seria aquesta: si es descarten els extrems d’un optimisme o un escepticisme tecnològics ingenus o injustificats, sembla factible, en principi, plantejar la viabilitat d’inserir certes eines d’automatització a determinades fases del procediment judicial. No necessàriament a la decisió final, a la sentència, sinó també, i principalment, a fases de tràmit molt voluminoses i repetitives. Sempre, és clar, amb un posterior control humà. L’objectiu de la investigació no deixa de ser, però, merament exploratori. Així ho imposa una tecnologia que canvia a gran velocitat.
Autor/a
Colaboradores
Lengua
Català
Publicado por
Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (Catalunya)
Fecha de publicación
2022Materias y palabras clave
Administració de justícia
Algoritme
Aprenentatge automatitzat
Aprenentatge no supervisat
Aprenentatge profund
Aprenentatge supervisat
Automatització
Biaix algorítmic
Biaix d'automatització
Caixes negres
Contestabilitat algorítmica
Digitalització judicial
Discriminació
Dret de defensa
Explicabilitat algorítmica
IA
Intel·ligència artificial
Justícia predictiva
Jutge-robot
Processament del llenguatge natural
Prova electrònica
Resolució en línia de litigis
Sistemes experts
Transparència algorítmica
37 - Educació. Ensenyament. Formació. Temps lliure
Extensión
237 p.
Documentos relacionados
Ajut a la investigació 2021;
Documentos para descargar
Este ítem aparece en la(s) siguiente(s) colección(ones)
- Investigacions [128]
Derechos
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons:http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/
Ítems relacionados
Mostrando ítems relacionados por Título y Materia.
-
Programa d’educació emocional en l’àmbit penitenciari: les competències personals
Comunitat d'Educadors socials de centres penitenciaris (Catalunya) (Repositori del Departament de Justícia, 2010-02)Al llarg de la història educativa i tractamental, s'ha donat molta importància als desenvolupaments cognitius sense tenir en compte el desenvolupament emocional. Autors com Gardner o Goleman van donar ... -
Programa de formació amb inscripció: formació per a una justícia transformadora dels drets (2n semestre 2024)
Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (Catalunya) (Repositori del Departament de Justícia, 2024-06-12)Tot seguit es fa una relació dels cursos programats per l’Àrea d’Administració de Justícia del CEJFE per al segon semestre de 2024 adreçats a fiscals, lletrats/ades, metges/esses forenses, personal de ... -
Programa d’educació emocional en l’àmbit penitenciari: les competències socials
Comunitat d'Educadors socials de centres penitenciaris (Catalunya) (Repositori del Departament de Justícia, 2011-03)Al llarg de la història educativa i tractamental, s'ha donat molta importància als desenvolupaments cognitius sense tenir en compte el desenvolupament emocional. Autors com Gardner o Goleman van donar ...