Programa de mobilitat segura als centres penitenciaris
Document Type
Working document
Abstract
Arran de les jornades d’educadors del febrer de 2007 es va constituir un grup de treball d’educadors per crear un programa per a la mobilitat segura. Aquesta proposta va sorgir de la necessitat detectada per la Secretaria de Serveis Penitenciaris, Rehabilitació i Justícia Juvenil (SSPRJJ), com a conseqüència de la reforma del Codi penal. Arran d’aquesta nova legislació s’ha incrementat el nombre d’usuaris que ingressen als serveis penitenciaris per aquests tipus de delictes.
El grup d’educadors per a la mobilitat segura crea aquest Programa per donar eines als educadors de presons i als usuaris des de la vessant socioeducativa. En la creació d’aquest programa hem tingut el suport del Servei Català de Trànsit, d’experts de l’equip de Formacció en la matèria de formació de formadors i la Secció d’Educació, Cultura i Esports del Departament de Justícia. Aquest suport s’ha objectivat amb l’aportació de material, llibres, revistes..., així com la supervisió i validació del que tot seguit exposarem.
L’estructuració del programa es compon de dos blocs. En una primera part trobem el que són els continguts, és a dir, tot el referent al marc teòric del programa. En aquesta part s’expliquen tots els conceptes bàsics relacionats amb la mobilitat segura. La seva finalitat és donar suport a les sessions del programa. Aquesta part teòrica es divideix en tres apartats: factor humà, via i entorn i vehicle. El factor humà és comú a tots tres, per la qual cosa aquesta divisió és purament analítica i ens serveix per poder esbrinar els factors que influeixen en la mobilitat.
En un segon lloc hi trobem totes les dinàmiques i unitats didàctiques per dur a terme la part pràctica del Programa. La metodologia emprada en les pràctiques és la del R-O-A-C que consisteix en: primer, fase de reflexió (R) en què es tracta d’extreure les idees prèvies dels usuaris, el que pensen, saben i creuen al voltant del punt tractat; segon, oferir (O) als usuaris noves experiències perquè incrementin coneixements, millorin habilitats o es replantegin actituds; tercer, aplicar (A) els continguts socioeducatius; quart, conclusió (C) per donar sentit a tots els continguts. Cal destacar la presentació de les dinàmiques en fitxes individuals que faciliten que els professionals puguin treballar i avaluar les sessions individualment segons el seu criteri.
Note
Productes de coneixement
Language
Català
Publisher
Centre d'Estudis Jurídics i Formació Especialitzada (Catalunya)
Publication date
2009-07Collection
Programa Compartim
Is part of
Repositori del Departament de Justícia
Subjects and keywords
Educació viària
Presos -- Educació
374 - Ensenyament extraescolar. Educació d'adults
Extension
126 p.
Documents to download
This item appears in the following Collection(s)
- Publicacions [94]
Rights
L'accés als continguts d'aquest document queda condicionat a l'acceptació de les condicions d'ús establertes per la següent llicència Creative Commons: http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/
Related Items
Displaying related items by Title and Subject.
-
Programa d’educació intercultural als centres penitenciaris
Comunitat d'Educadors socials de centres penitenciaris (Catalunya) (Repositori del Departament de Justícia, 2009-02)Després de la Jornada de Bones Pràctiques dels educadors socials de l'àmbit penitenciari català (febrer de 2008) es va veure la necessitat de revisar el Programa marc d'educació per a la convivència en ... -
Conflictes no, gràcies!: programa d’educació emocional en el Centre Penitenciari de Ponent
Filella Guiu, Gemma, 1966-; Soldevila Benet, Anna; Franco Bergua, Lluís; Cabello Cuenca, Enric; Morell Díaz, Aurora (Repositori del Departament de Justícia, 2008)En la recerca s’expliquen els resultats de la implementació d’un programa adreçat bàsicament al treball de la consciència emocional de l’intern penitenciari i la regulació d’aquesta consciència. El motiu ...En esta investigación se explican los resultados de la implementación de un programa dirigido básicamente al trabajo de la conciencia emocional del interno penitenciario y la regulación de esta conciencia. ...The aim of the Emotional education program is to improve and regulate the emotional consciousness of the inmate. Many authors consider that the programs with best results in delinquents’ treatment and ... -
Programas de tratamiento y características de los internos penitenciarios ingresados por delitos de tráfico en Cataluña
Hilterman, Ed; Mancho Fora, Roger; Trasovares Navarrete, Maria Victoria; Baldris Catafau, Griselda; Muñoz Fernández, Yolanda (Repositori del Departament de Justícia, 2012-09-18)La finalidad de la investigación es aportar información estructurada sobre las personas que se encuentran ingresadas en prisión por delitos relacionados con la seguridad vial, respecto a las características ...La finalitat de la recerca és aportar una informació estructurada sobre les persones que es troben ingressades a presó per delictes relacionats amb la seguretat viària, tant pel que fa a les característiques ...This research explores the sociodemographic, criminal and penitentiary characteristics of the inmates convicted for traffic offenses, and the programs and interventions they follow in Catalan prisons. ...